Chefchauffør Harry Christensen
In memoriam

En af de ansatte som i mange år blev et af Viking Nordturists varemærker eller kendetegn var Chefchauffør Harry Christensen. Han og direktør Leif L Hansen lærte hinanden at kende, allerede mens Leif Hansen havde Sønderjyden, og de fulgtes ad i tykt og tyndt gennem mange år.

Harry Christensen var kun 25 år, da han blev ansat i det daværende Sønderjyden og helt naturligt fulgte han med til Viking Nordturist i 1965, da Leif Hansen for alvor satte sig i direktørstolen. Gennem årene blev Harry en kendt og særdeles agtet chauffør hos Viking Nordturist, og det var åbenbart ikke kun kunderne som syntes, han var en dygtig chauffør. Igen og igen lod Leif Hansen sin chefchauffør være bureauets ansigt ud ad til. Især når pressen skulle have billeder af de nye superbusser som man anskaffede i 70’erne og 80’erne.

Harry Christensen (nr.2 fra venstre, samt kollega Poul Hansen (yderst th) poserer foran en spritny Setra S 200 sammen med direktører fra Kässbohrer

Harry Christensen var således også med, da Leif Hansen var på besøg i Ulm, for at kigge nærmere på de nye superluksusbusser Model S200 som Setra lancerede i 1974. På billedet ovenfor ses Harry Christensen og kollega Poul Hansen sammen med Kässbohrer repræsentanter, foran en splinterny S200, som skulle leveres til et tysk rejsebureau.

Året efter blev Harry således også chefen på bureauets S200, en bus som han næsten betragtede som sin egen, og som på daværende tidspunkt var Danmarks største og mest lækre turistbus.

Som chefchauffør fik Harry Christensen også det ærefulde hverv gennem flere år, at føre Viking Nordturist bussen når man deltog i de internationale busrally’s, samt hvergang Viking Nordturist igen og igen hjemkøbte nye bustyper til den omfattende flåde af luksusbusser.

Harry var også, sammen sin direktør frontløber når det galt muligheden for at få danske busser tempo 100 godkendt i Tyskland. Dengang var danske busser kun godkendt til at køre 80 km i timen på de tyske motorveje. Harry var derfor stolt, da han sammen med sin direktør og Ringsted Karrosserifabrik som importerede Setra busserne, fik Danmarks første Tempo 100 tilladelse til Viking Nordturists busser.

En af de ture som Harry kørte med ’sin’ S200, og som var en Viking Nordturist succes gennem mange år, var turen til Loano på den Italienske Riviera. Turen blev gennemført som en såkaldt ’rotation’ med to chauffører om bord, idet bussen kun blev anvendt til, at fragte gæsterne fra Danmark og til Loano og retur igen. Chaufførerne havde derfor intet ophold i Italien, men selve turen og ikke mindst gæsterne glæde og forventning til turen, tiltalte tilsyneladende Harry.

Første etape på ca. 800 km endte gennem flere år i Schweinfurt i Bayern, og havde udrejse vi Rødby-Puttgarden, og dagen efter var dagrejsen godt 700 km gennem Østrig til Brescia i Norditalien som gæsterne kunne nyde gennem bussens store panorama vinduer, mens køkkenet var leveringsdygtigt i kolde og varme drikkevarer samt varme pølser.

Sidste og tredje etape var turen på knap 300 km gennem Norditalien ned mod Genova, for der at følge den Italienske Riviera frem mod hotellet i Loano. Denne sidste del af turen var et studie i skønhed, med dens fortryllende udsigt over Rivieraen fra de højtliggende motorvejsstykker mellem Genova og Loano.

Selvom Loano ruten, var en af de smukkeste i Viking Nordturists katalog gennem flere år, var det også en hård tørn, for de chauffører som bemandede luksusbusserne. Turen på godt 3500 KM t/r var også en af de længste. I 1983 kan man i dagspressen læse om det hårde chaufførarbejde på disse langture, men også om, hvorledes Harry fortæller hvordan han slapper af, når kollegaen tager rattet mens han hygger om gæsterne. I artiklen fortæller han også, at han er super glad for fartskriverne i busserne. Sikkert ikke på grund af muligheden for hastighedskontrol, men især fordi den er med til at sikre, at chaufførerne ikke kører i længere tidsintervaller end loven tillader.

Året efter, i 1984, var Harry Christensen igen at finde i dagspressen, men denne gang helt ufrivilligt. Undervejs fra Paris og på hjem hjemover med 48 gæster, bliver Harry pludseligt dårlig, mens bussen kører på Autoroute de l’Est tæt på Verdun. Takket være hans 23 års chauffør erfaring, får han den nu slingrende bus bragt til standsning, inden han falder død om ved rattet i sin elskede chaufførstol. Alle gæster var hermed bragt i sikkerhed, mens bussen fik lidt knubs, men desværre blev det enden på Harry Christensens liv. Han blev 48 år.

Viking Nordturist mistede hermed en kendt og elsket chefchauffør, men hjemme havde fru Conny lidt et endnu større tab idet hun både mistede sin mand og faderen til deres børn Tina og Søren.

Harry Christensen ombord i Viking Nordturists første Setra S215HD (Vogn 12)