Turistbusserne – et kapitel for sig selv

Uden at komme med en detaljeret gennemgang af turistbusser før og nu, er det alligevel spændende, at se på de forskellige bureauers brug af busser på deres rejser. Især hos de rejsebureauer som selv anskaffede en lille eller større buspark til glæde for deres kunder.

Henschel luksusbus tilhørende Rejsebureau Sønderjyden

Hos Viking Nordturist og hos Sønderjyden havde busserne altid spillet en stor og vigtig rolle som en del af deres markedsføring og image. Helt tilbage fra 1954 hvor Viking Nordturist i deres annonce kunne præsentere 7 egne Pullman vogne i København og senere hvor Johannes Hansen køber luksus busser til Sønderjyden med ekstra udstyr som nakkestøtter og med ryglæn som kunne lænes tilbage i tre trin, var kimen lagt til at bruge busserne, som et ekstra kvalitetsstempel for selskabets rejser. Busserne var altså ikke blot et transportmiddel, men også en salgsparameter. I det foregående afsnit har vi lige set Gislev Rejsers stolte opstilling af deres busser på forsiden af 1971 kataloget, og hos Viking Nordturist har busserne altid haft deres egen plads i kataloget. Leif L Hansen var nemlig ikke sen til at følge faderen, Johannes Hansens og den tidligere ejer af Viking Nordturist Anders Nyborgs kurs på dette punkt. Efter at Leif overtager de første to Setra busser fra sin far, fastholder han denne kurs i resten af den tid, hvor han personligt ejer Viking Nordturist. Omkring 7 Setra busser fra fabrikkens første serie anskaffes i årene fra 1962 til 1966, og da Kässbohrer fabrikken lancerer sin Setra Serie 100 i efteråret 1967, kommer der hurtigt bestillinger på nye luksus busser fra Viking Nordturist.

Setra Serie 100 busserne kommer til verden hos Kässbohrer i efteråret 1967. Faktisk havde man tyvstartet serien allerede to år før, altså i 1965, idet man havde lanceret en S7, som skulle være forbilledet for den kommende serie 100 busser. Ønsket var at skabe mere plads i busserne, og derfor prøvede man at bygge busser med en mere lodret front og bagende. Man ændrede samtidig på frontgrillen og lavede en ny grill i hele bussen bredde og med firkantede lygter. Det kendte ‘K’ logo blev flyttet ind på midten og det smukke resultat kan ses på det følgende fabriksbillede.

Setra S7 Fabriksbillede

S7’ernen nåede da også at komme til Danmark. Vognlisterne hos Danskebusser.dk fortæller, at både Copenhagen Excursions samt Edelskov i Gentofte fik hver sin Setra S7 kort efter lanceringen. Begge busserne havner dog angiveligt hos Gislev Rejser i slutningen af 70’erne.

I efteråret 67 kom Serie 100 så ud til kunderne, og fra starten kom serien til at bestå af følgende modeller: S100, S110, S120, S130 samt S150.
Alle modellerne blev bygget efter Kässbohrers byggeklods princip. Dermed indledtes en ny æra på fabrikken, og det nye model program spændte fra den 8,7 meter lange S100 til en S150 som var præcis 12 meter lang. Kort efter lanceringen erstattede fabrikken den lille S7 med en model S80 og samtidigt udgår S100 udgår. Forskellen på S80 og S100 busserne var ganske enkelt for lille og der blev kun solgt relativt få af S100 modellerne (142 stk.).

S100 fra Setra fabrikken Kässbohrer

Nogle få eksemplarer af model S100 nåede dog at finde vej til Danmark. En af dem blev leveret til Vognmand C. Nielsen i Otterup, som i starten af 70’erne brugte den til skolekørsel for Otterup Kommune. Den nordfynske vognmand købte i øvrigt senere en brugt S80 med fortid hos Viking Nordturist.

Allerede ved lanceringen af Serie 100 busserne køber Leif L. Hansen ind. På traditionsrige ‘familie foto’ er første serie busserne nu opstillet side om side med de nye S100 busser og den fine line-up som tæller 6 luksus Setra busser se nu således ud:

Dejlig Viking Nordturist Line-up med busser fra både første og 100 serien

Allerede i begyndelsen af 70’erne er den ’gamle’ serie helt udfaset og familiebilledet som nu tæller 9 busser fra serie 100 ser nu således ud:

De to familiebilleder er fra Leif L. Hansens arkiv og billedet nedenfor, er firmaets flotte S140 fotograferet ud for Rødovre Centrum. Et af højdepunkterne for både Leif Linné Hansen Viking Nordturist og Ringsted Karrosserifabrik er i 1974, hvor han sammen med fabrikken reklamerer i fagbladet Vognmanden I det personlige brev fra Leif L Hansen giver han Ringsted Karosserifabrik et skulderklap for den gode service, og bussernes kvalitet får også lidt kredit. Men – det rigtigt smarte ved netop dette trick er, at Leif L Hansen får sneget en besked om sit forventede brug af Setra busser ind i reklamen. Aner man en snu vognmand?

I disse år, var det nemlig svært at få dækket Viking Nordturists meget store behov for fremmede Setra busser. Især de mange afrejser i påskeprogrammet skaber problemer med at finde tilstrækkeligt med Setra busser, selvom næsten alle vognmænd med respekt for sig selv, havde en eller flere i stalden.

Vognmand Hansen havde på det tidspunkt ca. 10 busser i egen stald, så der skulle altså bruges yderligere 28 busser for at dække behovet i Påsken 1974, så reklamen indeholder i virkeligheden to ekstra beskeder til kollegerne og de andre vognmænd. Den første rettet mod de andre busrejse bureauer: Jeg har en stor butik med rigtigt mange rejser i påsken. Og den anden rettet mod vognmændene: Har du en eller flere ledige Setra busser, så ring til mig, så vi kan få en aftale.

Først i halvfjerdserne tæller busparken nu mere end 10 Setra busser i alle størrelser, lige fra en lille S80 med plads til 28 passagerer som Setra lancerede i 1973 og til de store S140’ere med plads til 48 gæster. S80 modellen var således fabrikkens mindste, men blev utroligt populær hos mange vognmænd. Med sine 10 meters længde og 2,5 meter bredde var den en lille kopi af de større modeller og tilbød den samme komfort. Da der ofte var behov for transport af mindre rejsegrupper, var det en meget handy turistbus.

S140 modellen var som nummeret angiver forberedt til maximum 14 sæderækker, hvoraf de 13 var med 2+2 sæder, mens den 14. række (bagsædet) var med 5 sæder, idet bagsædet havde et midtersæde ud for midtergangen. Leif L Hansen havde dog altid afskyet det midterste sæde i bageste række, så hans nye busser blev altid leveret med 4 sæder bagest, ligesom han altid sikrede, at denne sæderække også kunne vippe i ryglænet og havde armlæn på samme måde, som de øvrige rækker. God plads havde altid været et varemærke, så vognmand Hansen ville ikke nøjes med standard modellerne, hvor sæderækkerne efter hans mening sad alt for tæt. Hansens S110 modeller fik således kun 9 sæderækker, mod normalt 11. Hans S120 fik 10 sæderækker i stedet for 12, mens den store S140 altså blev leveret med kun 12 rækker i stedet for de normale 14 rækker.

i 1974 blev der også indkøbt et nyt ‘flagskib’ fra den tyske fabrik. Det blev en Setra S150, og her ses en stolt direktør foran indkøbet et sted i Tyskland (Behringen?) på vej mod Danmark. Flagskibet havde, ud over de sædvanlige komfortable stole, et dejligt luftkonditioneringssystem samt toilet i bageste højre side. Hermed blev bussen Viking Nordturist første bus med toilet ombord.

En stolt direktør Leif Linné Hansen foran sit nye flagskib

I 1975, hvor Leif L Hansen kan fejre sit 25 års vognmandsjubilæum, og efter 10 år ved roret i Viking Nordturist, har vognmanden forberedt en overraskelse til sine kunder og i virkeligheden også til sine konkurrenter.

I efteråret 1974, havde han nemlig endnu engang været på besøg hos Setra fabrikken i Ulm, og bestilt en ’jubilæumsgave til sine gæster”. En gave som bliver leveret i marts 1975. Naturligvis er der igen tale om en super luksus bus, og med købet af denne bus, træder Viking Nordturist virkeligt ind på den store scene. Stolt præsenterer Leif L Hansen dette flagskib, dette bus vidunder, i programmet for 1975, men det må have ærgret ham, at billedet er fabrikkens ’model’ billede fra lanceringen på busmessen i Geneve, og ikke et billede af den rigtige bus i bureauets farver.

Således blev det nye flagskib præsenteret i 1975 jubilæumskataloget

Denne gang skal det fejres med maner – så personale, kolleger og forretningsforbindelser modtager alle en indbydelse til præsentationen af den nye bus, samt fejringen af Leif L. Hansens eget 25 års vognmandsjubilæum.

Præsentationen, af det nye flagskib en Setra S200, til en pris af ca. 1 million kroner (5,2 mill i 2017), foregår på Esso Motor Hotel i Glostrup (det nuværende Glostrup Park Hotel).

Præsentationen af dette vidunder giver masser af omtale i medierne. Leif L. Hansens S200 er den første i Danmark af denne type luksusbus som Setra havde lanceret, som den første ’Super Hoch Decker’ og dermed havde også introduceret en helt ny serie af busser. Bussen hentes personligt af direktøren selv sammen med bureauets chefchauffør Harry Christensen direkte hos fabrikken i Ulm, og alene med sin størrelse, var den helt automatisk en helt imponerede turistbus.

Et billede fra shopping turen til Ulm, hvor to repræsentanter fra Kässbohrer viser en tysk Setra S200 frem. De to herrer i uniform er fra venstre er chefchauffør Harry Christensen samt chauffør Poul Hansen længst til højre.

Udstyret med nyeste luksus som toilet, køkken, oliefyr samt ekstra luksuriøse sæder, overdådig bagageplads og en 320 HK dieselmotor, var den et sandt flagskib. Især de små borde som kunne monteres ved sæderækkerne, de sideforskydelige sæder som gav bedre siddeplads og muligheden for at servere en varm pølse undervejs når trangen til dansk mad blev for stor, skabte store overskrifter. Bussen var så imponerende at folk direkte vendte sig om på gaden for at følge den, når den kørte forbi. For iklædt Viking Nordturists smukke bemaling, var den en ren diamant på hjul.

Viking Nordturists Setra S200 foreviget på p-pladsen ved Rødovre Centrum

Med købet af disse luksusbusser, havde Viking Nordturist distanceret sine kolleger i branchen, også selvom A P Hansen hos Roskilde Rejser var svært stolte af deres Eagle bus, havde Viking Nordturist slået dem alle. Flagskibet S200 blev sammen med bureauets S150 luksusbus primært indsat på de lange ture til Loano i Italien samt til destinationerne i Jugoslavien og bureauets chefchauffør Harry Christensen plejede og passede ’sin’ S200, som var det hans egen.

Leif L Hansens ønske om at levere kvalitetsbusrejser kom også til udtryk på en anden måde. I mange år blev der afholdt såkaldte ‘omnibus rallyes’ i Sydeuropa, og Viking Nordturist havde allerede deltaget i en række af dem.

Disse ‘internationale omnibus rallyes’ var en konkurrence blandt europæiske busrejseudbydere, hvor de kunne dyste i konkurrencer om bedste rejse tilrettelægning, manøvrekonkurrencer, bedste bus indretning, største komfort, bedste chaufførarbejdsplads mv., men for at sikre en fair konkurrence, blev rallyet gennemført som en ‘almindelig busrejse’ for branche interesserede gæster.

Allerede i 1973 havde Viking Nordturist hjemtaget et diplom ved et sådant rally, og 1975 skulle ikke være en undtagelse. Den spritnye S200 skulle med chefchauffør Harry Christensen ved rattet, deltage i årets rally som blev afholdt i Monaco fra den 12 – 23. April. Også ved denne lejlighed var der præmie til Viking Nordturist, og det var en stolt chauffør samt en mindst lige så stolt direktør, som kunne fremvise en stor pokal for bedste busrejse 1975. I de følgende år deltager Viking Nordturist igen i disse rallyes, og med Harry Christensen eller en af hans kolleger ved rattet, hjemtager bureauet indtil flere præmier.

Flagskibet S200 deltog ved årets bus rally i Monaco 1975. Øverst til venstre er det chauffør Harry Christensen som poserer sammen med turens rejseleder inden afgangen fra Københavns Hovedbanegård. Øverst til højre er bussen foreviget undervejs på Travemünde Skandinavienkai. Nederst er Harry i fuld sving, bogstaveligtalt, på manøvrebanen i Monaco, og i midten den stolte chauffør med pokalen fra dette års rally

Den nye luksusbus vækker behørig opsigt overalt i branchen, og i såvel fagpressen som i aviserne kan man læse om bureauets nye erhvervelse. Der er ingen tvivl om, at Viking Nordturist i disse år var førende inden for brugen af egne og fremmede luksusbusser, og kun få bureauer forsøgte at følge i deres kølvand.

Hos det nystartede Thinggaard Rejser i Ålborg lagde Poul Erik Thinggaard også stor vægt på kvalitet i transporten, men her faldt valget på en blanding af Setra busser samt busser fra tyske Neoplan. Neoplan havde faktisk i flere år været foran Setra, idet de siden starten af 70’erne, havde leveret såvel dobbeltdækkere som hochdecker modeller med høj komfort. Der var i 70’erne meget stor forskel på, hvordan de enkelte bureauer i landet så på deres buspark, og især de vognmænd som primært solgte deres busrejser i påske- sommer- og efterårsferien, havde brug for andre løsninger, når der skulle handles busser.

Disse vognmænd, som primært fandtes uden for København og måske især i Jylland, skulle ofte bruge busserne som rutebiler eller skolebusser, når det ikke var sæson. Her var der så ikke brug for Setra eller Neoplan luksusbusser med køkken og toilet, men derimod for driftssikre bustyper, som kunne dække alle vognmandens behov. Ikke sjældent havde vognmanden også lokale hensyn at tage, når der skulle vælges leverandør.

4 tidstypiske busser. Øverst fra venstre Atlantia i Odenses 28 personers Ford – Duple Dominant og til højre en Ford Plaxton 1976 leveret til Thy Rejser. Nederst igen fra venste en Setra S110 fra Birket Turistfart ca årgang 1975, og nederst til højre en Scania med Ørum P karosseri fra Nilles Busser i Vendsyssel årgang 1974

Hos Nilles Rejser fandt man i starten stor gavn af busser fra J Ørum P’ karosserifabrik, som i mange år var førende inden for karrosseribygning. Gode driftssikre og komfortable modeller, ofte bygget på et Scania chassis. Andre vognmænd kiggede hos Ringsted Karrosserifabrik, som ud over importen af Setra busser, havde været meget succesfulde med en Fiat bus, som bl.a. Tjæreborg Rejser havde taget overordentligt godt imod.

Inden vi vender tilbage til Viking Nordturists historie, fortjener en enkelt sjællandsk vognmand, at blive omtalt i dette afsnit. Det er nemlig vognmand A. P. Hansen som med sit Roskilde Rejsebureau udbød kvalitetsrejser til gæsterne i hovedstadens periferi. Han var dermed med til at skærpe konkurrencen i hovedstadsområdet, og især hans luksusbus en Eagle 05 vakte stor opsigt overalt hvor den dukkede op.

Kässbohrer som fremstillede Setra busserne i Tyskland, fik allerede i 1955 en export ordre på Eagle busser til USA. Ordren var oprindeligt på 50 stk, men da de blev en ubetinget eksportsucces, blev ordren senere hævet til omkring 200 stk. AP Hansens bus var en Silver Eagle model 05E og er fra 1976. Den forblev i drift hos Roskilde Rejsebureau indtil slutningen af firserne. Bussen er bygget hos Kässbohrers afdeling i Brugge Belgien som hed Bus & Car, idet fabrikken flyttede sin produktion hertil i midten af tresserne.

Øverst et fabriksfoto af en Golden Eagle som ruller ud fra Kässbohrer fabrikken, dernæst en Eagle 05E leveret til Roskilde Rejsebureau – A P Hansen i 1976 og nederst en Eagle M15 leveret til Olau Bus ligeledes i 1976. Billedet er dog taget efter at Bramdrupdam Autolakering har overtaget den i slutningen af 80’erne.

En enkelt Eagle model M15 Transcontinental fandt også vej til Danmark. Den blev leveret til Olau Bus i Hvidovre i 1976, og fik flere ejere inden den blev demobus hos Bramdrupdam Autolakering i 1989. Efterfølgende har bussen igen skiftet ejer flere gange.

Der blev tilsyneladende kun solgt 3 Eagle busser i Danmark. A.P. Hansen købte en model 05E, hvor billedet kan ses på forrige side, mens Olau Bus (Olau Line) købte deres Eagle.M15 samme år. Yderligere en Eagle har muligvis været brugt som demo ligeledes i 1976. Den dukker senere op hos Bajstrup Rejser. Der er muligvis tale om en model 15 idet den også har vinduer lige under taget i fronten. Det havde model 05 og 10 ikke.

Vi tager nu et spring til en anden stor busoperatør i Københavns 70’ere. KBK er navnet og selskabet som retteligt hedder Københavns Bus Kompagni har kørt gæster siden 30’erne.
Selskabet lever af at transportere gæster for andre selskaber frem til 1967, hvor Amager Rejser (Amager Bladets Rejsebureau) køber selskabet. Hos Amager Rejser er behovet for egne busser nu så stort, at man vælger at købe sit eget vognmandsfirma, og derefter opkøbe nogle mindre lokale vognmænd. Blandt disse opkøb, som sker i årene frem til 1975, er blandt andre John Wennekes selskab Amager Turist Trafik samt en enkelt bus fra Skraldemand Albert Bentzen i Kastrup. Efter de forskellig opkøb ser busparken hos Københavns Bus Kompagni således ud i marts 1976:

Københavns Bus Kompagni fortsætter som selvstændigt selskab indtil Januar 1979, hvor selskabet og en række af busserne overtages af Lyngby Turistfart i forbindelse med salget af Amager Rejser til Thinggaard.

En lille Setra S80 med en fortid hos Københavns Bus Kompagni. Bussen blev anskaffet af KBK i 1976 og blev overtaget af Lyngby Turistfart da de opkøbte Københavns Bus Kompagni i 1978. Leos Turist i Kalundborg købte den i 1985 og beholdt tilsyneladende Lyngbys karakteristiske bemaling på bussen.
(c) Ib Erik Nielsen